Nieuw Trebol
De locatie van het project ligt op een kruising van brede vaarwegen (elfstedentochtroute) aan een levendige invalsweg van de binnenstad en scheef tegenover de Engelse tuin; het park op de oude stadswallen. Rond 1910 is hier een grote schouwburg gebouwd die later de naam Trebol kreeg; een samenvoeging van Trekvaart (Franeker) en bolwerk.
Het exploiteren van de grote schouwburg Trebol in Harlingen bleek al heel lang moeilijk haalbaar, maar toch heeft men het lang geprobeerd. Doordat er al bijna 20 jaar praktisch geen onderhoud aan het gebouw kon worden gepleegd is het beeld langzaam achteruit gegaan.
Al eerder was het gebouw stapsgewijs volledig ontdaan van alle mooie klassieke details en ornamentiek uit 1910. Daarnaast maakten de latere uitbouwen aan de singelzijde de oorspronkelijke gebouw-contour steeds minder herkenbaar.
Toen het doek eindelijk viel voor de schouwburgfunctie kwam er een kans om de belangrijke entree van de historische binnenstad van Harlingen opnieuw uitstraling te geven. Niet zolang geleden zijn de 3 historische bruggen die aan deze locatie grenzen al voorbeeldig gerestaureerd.
Harns Invest wilde woningbouw op deze plek realiseren. Om het verlies van de schouwburg te compenseren rees het idee om in de nieuwbouw van het appartementen gebouw de oude volumeopbouw van de voormalige schouwburg weer terug te brengen: twee kopmassa’s met daartussen een lager gedeelte. Net als vroeger is elke kopmassa nog eens vergroot met een geornamenteerd volume met boog-balustrades op de randen. Ook zijn de mooie beeldkenmerken van het oude Trebol in de nieuwbouw terug gekomen; pinakels, daklijsten, sierbanden, boogramen, enz.
Door de nieuwe functie zijn er ook verschillen met vroeger. Waar de schouwburg deels meer gesloten gevels had, zijn er nu in verhouding meer ramen in het gebouw gekomen. Ook zijn er voor de woonfunctie andere elementen bij gekomen zoals balkons.
Met deze duidelijke knipoog naar het verleden is “Nieuw Trebol” weer een markante afsluiting gaan vormen van de fraaie Zuidooster Singel met zijn statige herenhuizen en de naastliggende mooie voormalige zeevaartschool.
Het ontwerp van de plattegronden heeft vele varianten gekend. Uitgangspunt was om de ontsluitingsstructuur niet het beeld te laten bepalen. Er is uiteindelijk voor gekozen om het gebouw met twee lift/trappenhuis combinaties uit te voeren. Op deze manier kon een galerij of corridor worden voorkomen. Beide liften konden mooi weggewerkt worden in de twee hogere koppen. In de midden van het gebouw bevinden zich twee speciale woningen die in elkaar verweven zijn en over meerdere verdiepingen doorlopen.
Van de 16 appartementen zijn er 4 met een eigen entree aan de straat, en de overige 12 worden via twee portieken in de Oosterstraat ontsloten.
Het is ook een puzzel geweest om duurzame installaties te ontwerpen zonder de esthetische waarde aan het gebouw aan te tasten.
Er zijn bodem-water warmtepompen toegepast zodat er geen buitenunits hoefden te komen. De benodigde PV-panelen zijn allemaal op het oostelijke dak geplaatst dat maar beperkt zichtbaar is. Op dat dak zijn ook de gecombineerde aan- en afvoeren van de wtw-installatie aangebracht.
Oplevering | 2022 |
Opdrachtgever | Harns Invest, dhr. Reinoud van der Bos |
Bouwkunding aannemer | Bouwbedrijf Lont |
Fotograaf | foto’s 1 t/m 7 van Ruben van Vliet, overige van Penta |